reklama

Zarába na Slovensku ošetrovateľka koní viac ako opatrovateľka chorého a starého človeka?

Ošetrovateľka koní, alebo opatrovateľka človeka. Ktoré povolanie je krajšie, a ktoré dôležitejšie? Alebo aké sú rozdiely v týchto povolaniach? Kto je kto? A prečo majú ľudia radšej zvieratá ako ľudí?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Neskúmala som to vtedy. Možno je to pravda a možno nie. Povedala mi to jedna opatrovateľka na kurze s názvom rola opatrovateľky asi pred štyrmi rokmi. Vraj pred tým, ako sa stala opatrovateľkou v domove sociálnych služieb pre ľudí s telesným a mentálnym postihnutím, bola ošetrovateľkou koní. Pozor nie veterinárkou. Robila vlastne to, čo robí teraz. Len vtedy sa starala o zvieratá a teraz o ľudí.

Zvedavosť mi predsa len nedala, aby som sa nespýtala strýka „Googla“ ako je to s tou výplatou. Hneď na prvý krát a potom na druhý krát som našla tieto inzeráty:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pro péči o koně v našem hřebčínu hledáme spolehlivou a pečlivou ošetřovatelku, co má radost z práce s koňmi. Požadujeme: zkušenosti s koňmi, spolehlivost a pečlivost při výkonu práce. Náplň práce: péče o koně a vodění koní, případně lonžování. Nabízíme velmi dobré finanční ohodnocení, eventuelně ubytování. Plný nebo částečný úvazek dle dohody. Máte-li zájem o samostatnou a pestrou práci, zasílejte životopisy“. Inzerát od našich bratov Čechov.

A ten druhý bol zo Slovenska: „ jazdy na koni s deťmi aj dospelými, jazdy na poníkovi s deťmi, základná starostlivosť o kone, kŕmenie koní, čistenie boxov. Pracovné miesto vhodné aj pre absolventa mladistvého, pracovné podmienky od 9 h. do 20h. Jednozmenný pracovný čas, vzdelanie stačí aj základné, ale môže sa to vyšplhať aj na vysokoškolské druhého stupňa. Trvalý pracovný pomer. Dĺžka praxe aspoň 6 mesiacov. Všeobecné spôsobilosti: komunikácia (jednanie s ľuďmi), kultivovaný slovný prejav, schopnosť vyjadrovania sa, samostatnosť, prírodovedná gramotnosť, fyzická zdatnosť. Osobnostné predpoklady: spoľahlivosť, komunikatívnosť. Výhody. Adekvátne finančné ohodnotenie, v prípade potreby seriózne firemné ubytovanie, výborné stravovanie, práca v mladom orientovanom tíme, bónusy pre rodinu v podobe voľného vstupu na atrakcie a detské ihrisko.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ošetrovateľka koní, alebo opatrovateľka človeka. Ktoré povolanie je krajšie, a ktoré dôležitejšie? Alebo aké sú rozdiely v týchto povolaniach? Kto je kto?

Kôň patrí ku krásnym zvieratám. Máme pred ním rešpekt. Kôň patrí k Božiemu stvorenstvu, ale človek je korunou stvorenia. A to aj vtedy keď je chorý, postihnutí, alebo starý. Je stvorený na obraz Boha. Je dnes človek skutočne korunou stvorenia, alebo zabudnutým živým predmetom, ktorý keď sa o seba sám nevie postarať, tak potom má problém prežiť svoj každý deň dôstojne?

Pred niekoľkými rokmi som bratislavskú horúčavu vymenila za týždenný pobyt u rodičov. Nikdy nezabudnem na veľmi silné emócie, ktoré som zažívala v toto nádherné leto. K najkrajším spomienkam patrí moje prvé ráno. Zobudil ma ruch na dvore a tak som vedela, že rodičia aj so sestrou, ktorá s nimi žila, sú už hore. V pyžamku som zišla dole a našla som všetkých piť kávu. Dvere som nechala otvorené, pretože som si chcela vychutnať spev vtákov, slnko aj dedinský vzduch. Krátko nato sa ma dotkla mama a povedala: „ pozeraj sa von“. Peja nám prichádza povedať dobré ráno“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 „Čo, kto?“, spýtala som sa. Naša Peja. A v tej chvíli som ju zbadala. Krásne žriebätko, ktoré nastrčilo hlavu do dverí a krásne zaerdžalo. Bol to krásny pohľad, ale aj pocit. Oči žriebäťa mali v sebe niečo nežné, láskavé. Vďaka Peji bol celý týždeň pre mňa krásnou dovolenkou. Videla som, že je okolo nej veľa práce, ale aj to, že môj otec a bráško to robia s láskou. Aj keď to boli „len ťažné kone“ do lesa. Prečo som si na to spomenula? Pred dvoma týždňami som bola zase doma na východe. Tento krát som prednášala vyššiemu a strednému manažmentu, teda riaditeľom, riaditeľkám, vrchným sestrám a sociálnym pracovníkom, ktorí pracujú v zariadeniach sociálnych služieb. A opäť bol krásny teplý podvečer, keď mi zavolala priateľka „bývalá pani starostka“, že ma chce vziať k dobrým ľuďom. Nebola som vhodne oblečená a pravdu povediac som ani nemala v pláne po prednáškovom dni, niekam ísť, ale nakoľko som ju poznala, okamžite som súhlasila. Vedela som, že neklame a ani nezveličuje. Nasadla som do auta a nechala som sa viesť až kým sme nezastali uprostred farmy. Keď som vystúpila, pocítila som, ale aj videla raj na zemi. V okolí sa pásli koníky, ktoré okamžite prišli ku ohrade a tak som sa ich mohla dotknúť. Oproti stál nádherný kamennodrevenný domček, o akom som snívala, a ešte stále snívam. A krásny podvečer sa nekončil, skutočne som sa mohla porozprávať a vypiť si bylinkový čaj s dobrými ľuďmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo o tom rozprávam? Lebo niekedy mi stačí takýto krásny deň, alebo týždeň na to, aby som si podržala vieru v dobro človeka a mala nádej, že človek, je skutočne korunou stvorenia a zaslúži si dôstojný život. Kým sú ešte dobrí ľudia, kým sa nájde ešte dosť opatrovateliek s dobrým srdcom, ktoré budú aj za tak nízky platy robiť skutočne ťažkú, často nevoňavú, nevďačnú prácu a s láskou sa budú pozerať na starého, zašomraného, niekedy až agresívneho seniora, alebo mladého človeka či dieťa s autizmom, alebo mentálnou retardáciou, potom sa budem vedieť znova ráno obliecť a ísť prednášať, alebo poradiť kolegom, ktorí sa denne starajú o takýchto ľudí.

Dnes máme veľký nedostatok opatrovateľov a opatrovateliek. Nájdete plno inzerátov. Tak ako začínajú chýbať sestry v nemocniciach, aj zariadenia sociálnych služieb majú problém získať, alebo udržať si za tie platy a pracovné podmienky, dobrých opatrovateľov. Ak sa niečo nezmení v sociálnom systéme opatrovania, potom nastane situácia, že človek vymení človeka za zviera.

Lebo je nemé, milé a možno vďačnejšie ako človek. Ak sa tak stane, už nebudem s radosťou vstávať do práce, pretože začnem mať skutočný strach. Strach, že keď moji najbližší budú potrebovať opateru, nenájdem dobrú opatrovateľku. Vlastne nenájdem žiadnu. A možno to raz budem ja, ktorá bude potrebovať opatrovateľku. A vtedy budem musieť vysloviť slová z biblie: „Pane nemám človeka“. Ak sa tak stane, potom už tu nebudem chcieť byť, pretože sa mi stratí pocit vďačnosti za nové ráno a pocit radosti, že žijem.

V závere Vás chcem osloviť, aby ste tiež navštívili strýka „googla“ a prečítali si inzeráty. Myslím si, že uvidíte ten rozdiel, ktorý som zbadala aj ja, keď som si porovnala inzeráty na ošetrovateľku koní a opatrovateľku človeka.

Mária Kovaľová, prezidentka Asociácie a odborných pracovníkov sociálnych služieb v Holíči, www.aopss.sk , 18.05.2017

Mária Kovaľová

Mária Kovaľová

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  7x

V minulosti boli kňazi kazateľmi Božieho slova, učiteľmi, národnými buditeľmi, politikmi, ale aj ochrancami biednych a liečiteľmi chorých. Svoju kňazskú službu som od roku 1998 zamenila za prácu v sociálnych službách. Sedemnásť rokov navštevujem zariadenia sociálnych služieb a pokúšam sa vzdelávaním a poradenskou činnosťou zvyšovať kvalitu života klientov, kvalitu práce a pracovného prostredia zamestnancov. Zoznam autorových rubrík:  OpatrovateľkaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu